Ekonomi

Lufthansa, ITA Airways hisseleri için imtiyazlarla anlaşma sağladı

Bir yıl süren müzakerelerin ardından Alman Lufthansa, İtalyan ITA Airways’in %41 hissesini satın almak için Avrupa Komisyonu’ndan onay aldı. Onay, bazı güzergahların ve slotların rakiplere bırakılması da dahil olmak üzere önemli tavizlerle birlikte geldi. Bu hamle Lufthansa’nın Güney Avrupa pazarındaki varlığını genişletmesine olanak tanıyor.

Avrupalı düzenleyicilerin incelemeleri ve talepleri, sektör yöneticileri, yatırımcılar ve analistler arasında Avrupa’daki havayolu konsolidasyonunun geleceğine ilişkin endişeleri artırdı. Düzenleyici ortam, büyük havayolu şirketlerini daha fazla birleşme ve satın alma yapmaktan caydırabilir.

British Airways’in sahibi IAG, İspanyol havayolu şirketi Air Europa’yı satın almak için 2019’dan bu yana görüşmelerini sürdürüyor. Avrupa Birliği, IAG’nin taviz vermesi için 20 Ağustos’a kadar süre tanıdı. Benzer şekilde, Air France-KLM’nin İskandinav havayolu şirketi SAS’ın %19,9 hissesini satın alma planlarının da yasal incelemeye tabi tutulması bekleniyor.

Havayolları, yüksek işletme maliyetlerini azaltmak ve küresel seyahati ciddi şekilde kesintiye uğratan COVID-19 salgınının etkilerinden kurtulmak için konsolidasyonun gerekli olduğunu savunuyor.

Ancak düzenleyici kurumlar, Avrupa’nın en büyük üç havayolu grubu olan IAG, Air France-KLM ve Lufthansa’nın artan hakimiyetinden ve bunun tüketici tercihleri ve satın alınabilirlik üzerindeki potansiyel olumsuz etkilerinden endişe duyuyor.

TAP CEO’su Luis Rodrigues geçtiğimiz ay yeni hükümetin havayolu şirketinin tamamını satmamasını ve özel sermaye şirketleri gibi havacılık dışı yatırımcıları da sürece dahil etmeyi düşünmesini önerdi. Bu strateji, birkaç büyük havayolu grubunun sektöre hakim olmasıyla ilgili endişeleri giderebilir.

Havayolu birleşmelerinin karmaşıklığı, yasal ücretler ve değerli kalkış ve iniş slotlarının kaybı da dahil olmak üzere, ilgili zaman ve masraflarla vurgulanmaktadır. Linklaters M&A ortağı Martina Farkas, bu anlaşmaların giderek daha uzun ve karmaşık hale geldiğini belirtti.

Hükümetler genellikle ulusal taşıyıcıları stratejik varlıklar olarak görüyor ve bu da anlaşma yapmayı daha da karmaşık hale getiriyor. Avrupa Birliği’nin eski antitröst komiseri Didier Reynders, düzenleyicilerin adil rekabeti sağlamak için daha sert tavizler talep edeceğini belirtti.

IAG, İber bölgesindeki pazar hakimiyetine ilişkin endişeleri gidermek için Air Europa’nın uçuşlarının %52’sini rakiplerine sunmak da dahil olmak üzere ek imtiyazlar önerdi. IAG’nin hisseleri, ITA anlaşmasının onaylanmasının Air Europa’yı satın alması için iyiye işaret olabileceği yönündeki iyimserliğin ardından Çarşamba günü %5’ten fazla artış gösterdi.

Şirket, Madrid ve Barselona’nın ana havalimanlarındaki slotların sırasıyla %50 ve %47 ile önemli bir bölümünü elinde bulunduruyor. Bu arada, İtalya’da önemli bir pazar payına sahip olan Ryanair gibi düşük maliyetli taşıyıcılar, Ryanair’in Avrupa çapında kapsamlı uçuş tekliflerine rağmen, düzenleyiciler tarafından genellikle Lufthansa ve ITA ile aynı rekabet setinde değerlendirilmiyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

haberkurtun.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu